Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2305751.
Scheepstype: Motortankschip – type N/open.
Bouwjaar: 1936.
Bouwwerf: Scheepswerf Van der Giessen NV in Krimpen a/d IJssel.
Bouwnummer: 641.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 65.03 x 8.11 x 2.24.
Tonnage / Inhoud: 667 / 934.
Voortstuwing: 400 pk Stork, type HOT, 5 cilinder, 2 tact, 310 omw/min. Motornummer: ….
Aantal schroeven: 1.
Kopschroef: Nee.
Aantal tanks: 10.
Pompcapaciteit: 2 x 140 cbm/uur Houttuin motorpompen met een dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen VALENCIA, CASTILIA en CANTABRIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar de Spaanse provincie Andalusië.
Bijzonderheden: In voorzien van stoomspiralen en een Clayton stoomgenerator voor stookolietransporten.
In 1961 hermotoriseerd met 420 pk Stork Ricardo, type A/Bro 216 K, 6 cilinder, 4 tact, 650 omw/min, motornr: 8345. Tevens voorzien van 1 Houttuin ladingpomp van 240 cbm/uur. Overgemeten naar 683 ton.
In 1964, bij Scheepswerf Van der Giessen en De Noord, verlengd naar 79.53 x 8.10 x 2.51 met 996 ton en 1190 cbm tonnenmaat met 12 tanks.
In 1974 in gebruik genomen als ponton zonder eigen voortstuwingsmiddelen.
In 1979 omgebouwd tot zandoverslagschip van 109 ton, voorzien van acht waterdichte compartimenten, waarvan één is ingericht als machinekamer, waarin geplaatst één dieselmotor van 168 pk voor aandrijving van een aggregaat van 117 KWA, voor de aandrijving van transportenbanden en andere werktuigen aan dek. Tevens uitgerust met twee, 18 meter lange spudpalen. Heeft geen eigen voort-stuwingskracht. Wordt, wanneer nodig, verhaald door het motorbeunschip ALMERIA, met wie de BARON M meestal een eenheid vormt. Ligt al gedurende vele jaren aan de zandoverslag aan het einde van de Oude Maas.
Levensloop: Op 12-11-1952 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam en op 26-06-1958 terug overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam. Op 30-12-1960 overgeschreven naar Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam. Op 05-03-1974 verkocht naar Euroshipping Scheepvaart- en Handel BV in Lobith-Tolkamer. Op 01-11-1974 doorverkocht aan A.C. Slooten in Wormer en niet hernoemd. Op 27-09-1979, via Metaalhandel en Sloopwerken H.P. Heuvelman BV in ’s Gravendeel verkocht aan Vof Firma A. Mijnster & Zonen in Zwijndrecht en hernoemd in BARON M. Anno 2017 nog in gebruik.
Het motortankschip in mei 1944 9n de Vluchthaven van Gorinchem. Het schip hier, geheel gecamoufleerd, in opslag voor de Wehrmacht. Foto: W. Bosman - met dank.

Het motortankschip ANDALUSIA, in mei 1944 in de Vluchthaven van Gorinchem. Het schip ligt hier, met afgebroken stuurhut en voorzien van camouflagenetten in opslag voor de Kriegsmarine. Foto: W. Bosman – met dank.

Het motortankschip ANDALUSIA, opvarend aan de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ANDALUSIA, opvarend aan de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ANDALUSIA, opvarend boven de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ANDALUSIA, opvarend boven de Loreley. Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ANDALUSIA, varend op het Rhein-Hernekanal, ter hoogte van Essen-Delwig.

Het motortankschip ANDALUSIA, afvarend op het Rhein-Hernekanal, ter hoogte van Essen-Delwig. Om de lage bruggen te kunnen passeren is de stuurhut afgebroken.

De ANDALUSIA ligt stookolie te lossen bij de cementfabriek van Dyckerhoff in Budenheim.

De ANDALUSIA ligt stookolie te lossen bij de cementfabriek van Dyckerhoff in Budenheim.

Hier ligt de ANDALUSIA te lossen in de oliehaven van Mundenheim - Ludwigshafen. Omdat de lospomp wordt aangedreven door de hoofdmotor is de schoorsteen voorzien van een soort vonkenvanger.

Hier ligt de ANDALUSIA te stookolie te lossen in de oliehaven van Mundenheim – Ludwigshafen.

Het motortankschip ANDALUSIA, loop over van Filsen naar Boppard.

Het motortankschip ANDALUSIA, loop over van Filsen naar Boppard.

Het motortankschip ANDALUSIA, opvarend ter hoogte van Assmanshausen, met hulp van de voorspanboot BOPPSCHEN. Foto: R. van de Ende - met dank.

Het motortankschip ANDALUSIA, opvarend ter hoogte van Assmanshausen. Vanwege de sterke stroom krijgt de ANDALUSIA hulp van de voorspanboot BOPPSCHEN. Foto: R. van de Ende – met dank.

De ene winter is de andere niet. Halverwege de vorige eeuw waren er een aantal bij die zonder meer heftig genoemd mogen worden. Hier liggen de CARIA, CARPENTARIA en ANDALUSIA in de Vluchthaven van Oberwesel ingevroren in de winter van 1956.

De ene winter is de andere niet. Halverwege de vorige eeuw waren er een aantal bij die zonder meer heftig genoemd mogen worden. Hier liggen de CARIA, CARPENTARIA en ANDALUSIA in de Vluchthaven van Oberwesel ingevroren in de winter van 1956.

De ANDALUSIA, tijdens de verlenging bij Van der Giessen en de Noord in 1964. Naast haar op de helling ligt de ... BROERE.

De ANDALUSIA, tijdens de verlenging bij Van der Giessen en de Noord in 1964. Naast haar op de helling ligt de CORRIE BROERE van Gebr. Broere uit Dordrecht. Wie toen had gezegd dat deze rederijen ooit nog eens zouden fuseren zou ontslagen zijn geworden.

Het motortankschip ANDALUSIA, tijdens haar verlenging op de helling bij Van der Giessen en Van Noord (1964).

Het motortankschip ANDALUSIA, tijdens haar verlenging op de helling bij Van der Giessen en De Noord (1964).

De voormalige ANDALUSIA, samen met het motorschip ALMERI, aan de zandoverslag op het Spui, begin jaren negentig. Foto: H.W. Lentjes.

De voormalige ANDALUSIA, samen met het motorschip ALMERI, aan de zandoverslag in Hekelingen op het Spui, begin jaren negentig. Foto: H.W. Lentjes.

De BARON M van Mijnster, op haar vaste ligplaats op de Oude Maas, in 2008. Wie herkent hier niet een oud Van Ommeren kopje in.

De BARON M van Mijnster, op haar vaste ligplaats op de Oude Maas, in 2008. Wie herkent hier niet een oud Van Ommeren kopje in.

Helaas is achterschip van de voormalige ANDALUSIA al lang geleden gesloopt.

Helaas is achterschip van de voormalige ANDALUSIA al lang geleden gesloopt.

Transportband

De transportband, aan dek van de BARON M.

Van Ommeren

Het zandoverslagschip BARON M, aan de zandoverslag op de Oude Maas. Het beunschip ALMERI ligt langszij.

Wie herkent hier niet een oud Van Ommeren kopje in.

Wie herkent hier niet een oud Van Ommeren kopje in.

Het zandoverslagschip BARON M, op haar vaste plaats aan het einde van de Oude Maas. Foto: Danny Reine - met dank.

Het zandoverslagschip BARON M, op haar vaste ligplaats aan het einde van de Oude Maas. Foto: Danny Reine – met dank.

Het beunschip ALMERI, de vaste partner van de BARON M.

Het beunschip ALMERI, de vaste partner van de BARON M.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laatst gewijzigd