Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2304071. 
Scheepstype: Motortankschip – type N/open. 
Bouwjaar: 1929 / 1941. 
Bouwwerf: Gebr. Pot in Bolnes / Boele Bolnes.
Bouwnummer: 817. 
Proefvaart: Onbekend. 
Afmetingen: 64.98 x 8.00 x 2.03.
Tonnage / Inhoud: 675 / 860. 
Voortstuwing: 2 x  145 pk Klockner-Humbolt-Deutz, S.O.M.V. 130, 4 cilinder, 2 tact, 450 omw/min, motornummer: 734446-49 + 734450-53.
Aantal schroeven: 2, met tunnelplaten als straalbuizen.
Kopschroef: Geen. 
Aantal tanks: 12, later voorzien van stoomspiralen. 
Pompcapaciteit: 1 x 140 cbm/uur Houttuin motorpomp. 
Eigenaar: Phs. van Ommerens Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam.
Zusterschepen: POLONIA, SARDINIA, TUNISIA, TIBERIA, LIGURIA, LIBIA, SYRIA en SICILIA.
Betekenis Scheepsnaam: Naar het Noord-Afrikaanse land Algerije. 
Bijzonderheden: In 1929 als sleeptankschip ALGERIA, gebouwd bij Gebr. Pot in Bolnes. In 1941, bij Boele Bolnes omgebouwd tot motortankschip en als ALGERIA in de vaart gebleven. In de jaren vijftig voorzien van stoomspiralen. In augustus 1959, bij de Kölner Werft GmbH & Co. Schiffbau KG, E. Berninghaus, voorzien van 2 x 230 pk Deutz, type AMS 528, 6 cilinder, 4 tact, 600 omw/min, direct omkeerbaar, motornummers: 2515835 + 2515841.
Levensloop: In 1929 gebouwd als sleeptankschip ALGERIA voor Phs. van Ommeren`s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. Op 12-11-1952 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV en als motortankschip ALGERIA in de vaart gebleven. Op 26-06-1958 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 09-12-1959 verkocht aan de Rheinische Tankreederei AG in Düsseldorf en hernoemd in WEDAUSEE. In 1970 verkocht aan Van Ommeren (Hamburg) GmbH in Hamburg en hernoemd in HESSENRODE. In 1977 afgevoerd van de sterkte en gesloopt.

 

Het motortankschip ALGERIA, voor anker aan de Bastei in Keulen. Foto: N.J. van de Meer - met dank.

Het motortankschip ALGERIA, voor anker aan de Bastei in Keulen. Foto: N.J. van de Meer – met dank.

Het motortankschip ALGERIA, wachten op voorspan aan de Maxau (kmr. 362). Foto: N.J. van der Meer - met dank.

Het motortankschip ALGERIA, wachten op voorspan aan de Maxau (kmr. 362). Foto: N.J. van der Meer – met dank.

Het motortankschip ALGERIA wacht aan de Maxau (kmr. 362) op de voorspanboot. Foto: N.J. van der Meer - met dank.

Een meer gedetailleerd gedeelte van de ALGERIA, terwijl zij aan de Maxau (kmr. 362) op voorspan ligt te wachten. Foto: N.J. van der Meer – met dank.

Het motortankschip ALGERIA, met voorspan van de motorsleepboot VOGELGRIJFF, opvarend voor de Basler Brucke in Basel. Foto: N.J. van der Meer - met dank.

Het motortankschip ALGERIA, met voorspan van de motorsleepboot VOGELGRIJFF, opvarend in de Basler Brucke in Basel. Foto: N.J. van der Meer – met dank.

Ooit gebouwd als sleeptankschip voor de Rijn en de Elbe, maar sinds 1941 actief als dubbelschroefs-motortankschip. Hier op een rustige dag opvarend aan de Nonnenwerth. Foto: N.J. van der Meer - met dank.

Ooit gebouwd als sleeptankschip voor de Rijn en de Elbe, maar in de jaren vijftig van de vorige eeuw vooral actief als motortankschip op de Rijn. Hier op een rustige zondagmorgen, opvarend aan de Nonnenwerth. Foto: N.J. van der Meer – met dank.

Het motortankschip WEDAUSEE (ex. ALGERIA), in 1963 ingevroren op het Mittellandkanal. Foto: Dieter Henken - met dank.

Het motortankschip WEDAUSEE (ex. ALGERIA), in 1963 ingevroren op het Mittellandkanal. Foto: Dieter Henken – met dank.