Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr: 2306218.
Scheepstype: Motortankschip – type: N/open.
Bouwjaar: 1939.
Bouwwerf: Scheepswerf Gebr. Pot in Bolnes.
Bouwnummer: 882.
Proefvaart: Onbekend.
Afmetingen: 67.00 x 8.19 x 2.23.
Tonnage / Inhoud: 697 / 958.
Voortstuwing: 400 pk Stork, type HO HO 27,5 x 45, 8 cilinder, 300 omw/min, motornummer: 4316.
Aantal schroeven: 1, geplaatst in een straalbuis.
Kopschroef: Geen.
Aantal tanks: 10, voorzien van stoomspiralen.
Pompcapaciteit: 2 x 140 cbm/uur Houttuin motorpompen met dubbel leidingsysteem.
Eigenaar: Phs. van Ommeren Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. 
Zusterschepen: DALMATIA, MACEDONIA en THRACIA. 
Betekenis Scheepsnaam: Naar het land Albanië.
Bijzonderheden: In 1952, middels Büchi-drukvulling opgevoerd naar 550 pk met 325 omw/min. In 1961 werden de lospompen vervangen door 2 x 115 cbm/uur, Houttuin motorpompen. In 1972 door Rederij Buitendijk NV in Hendrik Ido Ambacht in eigen beheer in omgebouwd tot beunschip van 1000 ton. Tevens hermotoriseerd met 840 pk ABC, type RXD, 6 cilinder, 4 tact, motornr: 10857 en verlengd naar 75.00 meter. In 1980 opnieuw verlengd naar 80.78 x 8.19 x 3.23 en 1304 ton.
Levensloop: Op 12-11-1952 overgeschreven naar Maatschappij Bierhaven NV in Rotterdam en niet hernoemd. Op 26-06-1958 overgeschreven naar Phs. van Ommeren NV en niet hernoemd. Op 09-12-1960 verkocht aan de Rheinische Tankreederei in Düsseldorf en hernoemd in HENGSTEYSEE (Bremen nr: BSR 2861).
Op 05-02-1972 verkocht aan Rederij Buitendijk NV in Hendrik Ido Ambacht en opnieuw in Nederland geregistreerd onder brandmerknummer: 2313468. Hernoemd in CORINA B. In 1999 verkocht aan Vof. A.D. Mijnster in Zwijndrecht en hernoemd in POPEYE. In 2006 verkocht aan Vof. P. Knot-Budding en hernoemd in ARENA NAVIS. In 2013 gesloopt bij Stolks Handelsonderneming BV in Hendrik Ido Ambacht. 

 

Het motortankschip ALBANIA,

Het motortankschip ALBANIA, in 1952 afvarend beneden de brug van Mannheim (kmr. 425). Foto: Archief Arie Lentjes.

Het motortankschip ALBANIA, afvarend in Mannheim aan de Faules Eck en de Mannheimer Pegel. Foto: Archief W. Bosman - met dank.

Het motortankschip ALBANIA, afvarend in Mannheim (kmr. 426) ter hoogte van de Faules Eck en de Mannheimer Pegel (1954). Foto: Archief W. Bosman – met dank.

Het motortankschip ALBANIA, opvarend boven Bingen. Archief: Arie Lentjes.

Het motortankschip ALBANIA, opvarend boven Bingen. Archief: Arie Lentjes.

Het motortankschip ALBANIA passeert, met hulp van de voorspanboot VOGELGRIJFF, de in aanbouw zijnde stuw van Birsfelden.

Het motortankschip ALBANIA, passeert, met voorspan van de Baselse sleepboot VOGELGRIJFF (nauwelijks zichtbaar aan bakboords oever), de in aanbouw zijnde stuw van Birsfelden. Foto: Archief W. Bosman – met dank.

 Van Ommeren

Het motortankschip ALBANIA, passeert, met voorspan van de Baselse sleepboot VOGELGRIJFF, de in aanbouw zijnde stuw van Birsfelden. Het mag duidelijk zijn dat hier heel wat stroom liep. Foto: Archief W. Bosman – met dank.

Het motortankschip ALBANIA ligt te losen bij de Avia, in Birsfelden (kmr 161). Foto: Archief W. Bosman - met dank.

Het motortankschip ALBANIA ligt te losen bij de Avia in Birsfelden (kmr 161). Foto: W. Bosman – met dank.

De ANDALUSIA verleent voorspan aan de CASPIA, die met de UNION II in aanhang heeft. Foto: W. Bosman - met dank.

De ALBANIA verleent voorspan aan de CASPIA, die met de afgeladen UNION II in aanhang het gebergte moet zien te passeren, terwijl er door smeltwater flink wat water afkomt. De witte rookpluim is overigens niet van de ALBANIA, maar van een stoomlocomotief die net niet zichtbaar is. Foto: W. Bosman – met dank.

 

Niet alleen de winter van 1963 mocht er zijn. Hier ligt het motortankschip ALBANIA ingevroren in Basel in februari 1954. Foto: Archief W. Bosman - met dank.

Niet alleen de winter van 1963 mocht er zijn. Hier ligt het motortankschip ALBANIA ingevroren in de haven van Basel in februari 1954. Foto: Archief W. Bosman – met dank.

En de ALBANIA lag niet als enige ingevroren. Zij had een hele rij motor- en sleeptankschepen van Van Ommeren langszij. Foto: W. Bosman - met dank.

En de ALBANIA lag niet als enige ingevroren. Zij had een hele rij motor- en sleeptankschepen van Van Ommeren langszij. Foto: W. Bosman – met dank.

 

Het motortankschip ALBANIA boven de sluis van Lauffen op de Neckar. De bestemming is Stuttgart. Foto: W. Bosman - met dank.

Het motortankschip ALBANIA boven de sluis van Lauffen op de Neckar. De bestemming is Stuttgart. Foto: W. Bosman – met dank.

Van Ommeren

Het motortankschip ALBANIA, opvarend op de Neckar. Foto: W. Bosman – met dank.

Het motortankschip ALBANIA, varend op de Neckar. Foto: W. Bosman - met dank.

Het motortankschip ALBANIA, opvarend op de Neckar,richting Stuttgart. Foto: W. Bosman – met dank.

De voormalige ALBANIA, wordt hier als CORINA B, weer aan haar element toevertrouwd.

De CORINA B (ex. ALBANIA), tijdens de verbouwing op de helling. Foto: C. Steentjes – met dank.

Vanwege het (verwachte) werk op de Oosterscheldewerken is de CORINA B uitgerust met extra fors ankergerei. Foto: C. Steentjes - met dank.

Vanwege het (verwachte) werk op de Oosterscheldewerken is de CORINA B uitgerust met extra fors ankergerei. Foto: C. Steentjes – met dank.

Het beunschip CORINA B, op een voor ons onbekende locatie. Foto: C. Steentjes - met dank.

Het beunschip CORINA B, kort na de hernieuwde stapelloop in Hendrik Ido Ambacht. Foto: C. Steentjes – met dank.

Als beunschip POPEYE op de Wachtsteigers in de Botlek op 15-06-2003.

Als beunschip POPEYE op de Wachtsteigers in de Botlek op 15-06-2003.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laatst gewijzigd