Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr: 2313464
Scheepstype: Duwboot.
Bouwjaar: 1972.
Bouwwerf: Deltawerf in Sliedrecht.
Bouwnummer: Onbekend.
Proefvaart: 21-07-1972.
Afmetingen: 15.00 x 9.50 x 1.70 (zonder bunkers).
Waterverplaatsing: 51 ton.
Voortstuwing: 2 x 500 pk Stork Ricardo, type ARD 158K, 4 tact, 8 cilinder, 1500 omw/min. Motornummers: 20690/1 en 20690/2.
Aantal schroeven: 2 schroeven in schroeftunnels.
Besturing: 4 hoofdroeren en 4 flankingroeren, centrale manoeuvreerstand voor één-mansbediening en hefbare stuurhut. 
Bunkercapaciteit:
49 cbm/ diepgang: 2.10 meter.
Eigenaar: Phs. van Ommeren (Binnentankvaart) NV in Rotterdam.
Betekenis Scheepsnaam: Naar een fantasienaam in de lijn van de STORM- en DUWVOGEL. In dit geval toegespitst op het feit dat het hier om een kleine duwboot ging; die ook vaak simpel het ‘Hoentje’ genoemd werd.
Bijzonderheden: In maart 1983 hermotoriseerd met 2 x 450 pk Mitsubishi, type S 6 NTK, motornummers: M 1172/495 en M 1172/ 496.  
Levensloop: Op 24-01-1977 verkocht naar de Gastankvaartmaatschappij Chemgas BV in Rotterdam en hernoemd in TOLO. In de zomer van 1992, bij gebrek aan emplooi door Chemgas opgelegd. Vervolgens op 11-12-1992 verkocht aan J. van Laar in Dordrecht en als TOLO in de vaart gebleven. In 1999 verkocht aan Holding J. Jansen in Hekelingen en hernoemd in PROTRANS I. In 2007 verkocht aan Projob Binnenschiffahrt Gessel in Duisburg en niet hernoemd. Anno 2013 in de vaart.

 

De duwboot WATERHOEN tijdens de overdracht van de Deltawerf aan Van Ommeren op 21-07-1972.

De duwboot WATERHOEN tijdens de overdracht van de Deltawerf aan Van Ommeren op 21-07-1972. Aan belangstellenden geen gebrek.

De duwboot TOLO in de haven van Rotterdam. Foto: Leo Schuitemaker - met dank.

De duwboot TOLO in de haven van Rotterdam. Foto: Leo Schuitemaker – met dank.

De duwboot PROTRANS I, in de Centrale Geul in de Botlek in 2007.

De duwboot PROTRANS I, in de Centrale Geul in de Botlek in 2007.

 

Laatst gewijzigd