Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart

 

Eni-nr: 2311409. 
Scheepstype: Duwboot.
Bouwjaar: 1962. 
Bouwwerf: Boele in Bolnes. 
Bouwnummer: 1003. 
Proefvaart: 18-12-1962. 
Afmetingen: 24.50 x 9.50 x 1.65. 
Waterverplaatsing: 59 ton. 
Voortstuwing: 2 x 540 pk Stork Ricardo met Büchi-drukvulling, 8 cilinder, 650 omw/min, motornummers: 8853 en 8854.
Aantal schroeven: 2. 
Besturing: Vier hoofdroeren en vier flankingroeren. Centrale manoeuvreerstand voor eenmansbediening en hydraulisch stuurwerk.
Bunkercapaciteit: 40 kubieke meter. 
Eigenaar: Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf NV in Rotterdam. 
Betekenis Scheepsnaam: Naar een zeevogel. 
Bijzonderheden: Was oorspronkelijk ook nog volledig ingericht als sleepboot en uitgerust met een dubbele sleeplier.
Dit was de eerste duwboot die van Ommeren in eigen regie liet bouwen. Deze boot werd niet te water gelaten maar te water gehesen. De boot werd namelijk volledig in een loods op het droge gebouwd en na voltooiing op houten balken naar de waterkant geschoven. Daar werd de boot met een drijvende kraan te water ‘gezet’.
In 1975, nabij Rouen gezonken en bij opkomend tij bekneld geraakt onder een steiger. Gelicht, hersteld en daarna opnieuw in de vaart gekomen.
Eind 1978 hermotoriseerd met 2 x 800 pk Stork, type DRO 218K, 8 cilinder, 4 tact, 375 omw/min. Motornummers: 11031-1 en 11031-2.
Levensloop: Op 24-09-1969 verkocht aan Société d’ Armement Fluvial & Maritime “Soflumar” Sa in Parijs (Van Ommeren Frankrijk) en hernoemd in YAK. Ingezet als duwboot op de Seine. Op 30-11-1977 verkocht aan Varonas Investment Corp. SA in Panama City, Panama, kantoorhoudend in Dordrecht. Opnieuw in Rotterdam gebrand onder brandmerk: 15077 B Rotterdam 1977 (2315077). Als YAK ingezet in het ARA-gebied. Begin 1979 verkocht aan Barca BV in Rotterdam en als BARCA in de vaart gekomen. Op 19-12-1979 verkocht aan Trans Fluvial AG in Basel en hernoemd in ESPOIR II en in Basel gebrand onder brandmerk 1205 (7001205). In 1982 verkocht aan Intertraspo AG in Basel en hernoemd in DELTA II. In 1983 verkocht aan Hamburger Lloyd AG in Basel en als SCHILTHORN in de vaart gebracht. Op 14-02-1984 verkocht aan Handel- en Scheepvaartbedrijf O. Slokkers BV en niet hernoemd. Op 08-03-1985 verkocht aan R. Hoekstra en hernoemd in HERMANNA (2317242). In 2003 overgeschreven aan A.C. Hoekstra in Zijndrecht en niet hernoemd. In 2007 overgeschreven aan Gigantia BV in Zwijndrecht. Anno 2014, na diverse verbouwingen nog altijd in de vaart.

 

Het is 17 december 1962, de STORMVOGEL is op de Nieuwe Maas, aan het proefvaren met de tankbakken VOTANK 9 en VOTANK 10. De eerste ongemakken van een zeer strenge winter dienen zich reeds aan want de rivier is vol met drijfijs. Niemand kon op die dag nog voorzien dat het één van de strengste winters van de vorige eeuw zou worden.

Het is 17 december 1962, de STORMVOGEL is op de Nieuwe Maas aan het proefvaren met de tankbakken VOTANK 9 en VOTANK 10. De eerste ongemakken van een zeer strenge winter dienen zich reeds aan want de rivier is al vol met drijfijs. Niemand kon op die dag nog voorzien dat dit één van de strengste winters van de twintigste eeuw zou worden.

De duwboot STORMVOGEL met de tankbakken VOTANK 9 en VOTANK 10, tijdens de technische proefvaart onder de oude Maasbruggen.

De duwboot STORMVOGEL, samen met de tankbakken VOTANK 9 en VOTANK 10, tijdens de technische proefvaart in december 1962. De eerste duwcombinatie van Van Ommeren kan zonder problemen onder de (oude) Maasbruggen door.

De duwboor STORMVOGEL in de Oberhafen in Frankfurt. Aan de andere kant van de haven lijkt een omgebouwde Damco-motor te liggen. Foto: A. van Zanten - met dank.

De duwboor STORMVOGEL in de Oberhafen in Frankfurt. Aan de andere kant van de haven lijkt een omgebouwde Damco-motor te liggen. Foto: A. van Zanten – met dank.

De 'kleine' STORMVOGEL, opvarend aan de Loreley met twee, diepgeladen tankbakken.

De ‘kleine’ STORMVOGEL, opvarend aan de Loreley met twee diepgeladen tankbakken.

Een prachtige kopergravure van de STORMVOGEL, gemaakt door één van de machinisten van de OMNIA.

Een prachtige, volledig met de hand uitgezaagde kopergravure van de STORMVOGEL, gemaakt door één van de machinisten van de voormalige OMNIA.

De duwboot YAK (ex. STORMVOGEL), ligt te lossen aan een olieterminal aan de Rhône. Foto: Archief Arie Lentjes.

De duwboot YAK (ex. STORMVOGEL), tijdens het lossen van een soort tankduwbak, bij een olieterminal langs de Rhône. De tankduwbak, waarschijnlijk een oud tankschip, ligt met het achterschip bijna onder water. Foto: Archief Arie Lentjes.

De duwboot YAK (ex. STORMVOGEL), ligt te lossen aan een olieterminal ergens langs de Rhône. Foto: Archief Arie Lentjes.

De duwboot YAK (ex. STORMVOGEL), tijdens het lossen van een tankduwbak, bij een olieterminal langs de Rhône. Op deze foto is goed te zien hoe steil de tankduwbak achterover ligt. Foto: Archief Arie Lentjes.

De duwboot YAK (R 14654 F) van Soflumar, de Franse dochter van Van Ommeren. Foto: Archief Arie Lentjes.

De duwboot YAK (R 14654 F) van Soflumar, de Franse dochter van Van Ommeren. Opvallend is dat de kleuren van Soflumar het groen – wit – groen van Rotterdam zijn. Foto: Archief Arie Lentjes.

De duwboot YAK (R 14654 F), tijdens een sneeuwjacht in een van de sluizen op de Rhone. Foto: Archief Arie Lentjes.

De duwboot YAK (R 14654 F – ex. STORMVOGEL), tijdens een sneeuwjacht in een sluis op de Rhône. Foto: Archief Arie Lentjes.

De duwboot YAK (R 14654 F - ex. STORMVOGEL), tijdens een sneeuwjacht in een sluis op de Rhône. Foto: Archief Arie Lentjes.

De duwboot YAK (R 14654 F – ex. STORMVOGEL), tijdens een sneeuwjacht in een sluis op de Rhône. Foto: Archief Arie Lentjes.

De duwboot BARCA (ex STORMVOGEL) uitgevaren vanwege het hoge water. Foto: Teun de Wit - met dank.

De duwboot BARCA (ex STORMVOGEL) uitgevaren vanwege hoog water. Foto: Teun de Wit – met dank.

De duwboot BARCA (ex. STORMVOGEL), opvarend ter hoogte Gorinchem. Foto: Teun de Wit - met dank.

De duwboot BARCA (ex. STORMVOGEL), opvarend ter hoogte Gorinchem. Foto: Teun de Wit – met dank.

Na veel omzwervingen in Frankrijk, waar de boot bijna verging, keerde de voormalige STORMVOGEL als HERMANNA terug in Nederland. Hier ligt zij een weekend over beneden de brug van Dordrecht.

Na veel omzwervingen in Frankrijk, waar de boot bijna verging, keerde de voormalige STORMVOGEL als HERMANNA terug in Nederland. Hier ligt zij een weekend over beneden de brug van Dordrecht.

De duwboot HERMANNA, nauwelijks nog herkendbaar als de voormalige STORMVOGEL van Van Ommeren, in de vroege ochtend van 17 juli 2005 aan de Welplaatkade.

De duwboot HERMANNA, nauwelijks nog herkendbaar als de voormalige STORMVOGEL van Van Ommeren, in de vroege ochtend van 17 juli 2005 aan de Welplaatkade.

 

De voormalige STORMVOGEL als HERMANNA, samen met de duwbak GIGANTIA op het Amsterdam-Rijnkanaal in januari 2012.

De HERMANNA, met de duwbak GIGANTIA voor de knieeën, op het Amsterdam-Rijnkanaal in januari 2012. Foto: binnenvaart-fotos.nl – met dank.

De HERMANNA

De vaste combinatie HERMANNA/GIGANTIA, op het Amsterdam-Rijnkanaal in de winter van 2012. Foto: binnenvaart-fotos.nl – met dank.

De tankduwbak GIGANTIA

De tankduwbak GIGANTIA, geduwd door de HERMANNA, op het Amsterdam-Rijnkanaal in de winter van 2012. Foto: binnenvaart-fotos.nl – met dank.

De duwboot HERMANNA, opvarend te Dordrecht, ter hoogte van de werf van Dolderman. Foto: Dieter Henker - met dank.

De duwboot HERMANNA, opvarend te Dordrecht, ter hoogte van de werf van Dolderman (24-07-2014). Foto: Dieter Henken – met dank.

 

Laatst gewijzigd