Het portaal naar de Rijn- en binnenvaart
Eni-nr: 2005596.
Scheepstype: N – open.
Bouwjaar: 1959/1960.
Bouwwerf: Scheepswerf Piet Hein (Schram) NV in Papendrecht.
Bouwnummer: 634.
Afmetingen: 74.63 x 8.96 x 2.67.
Tonnage / Inhoud: 1062 /
Voortstuwing: 2 x 250 pk Bolnes.
Aantal schroeven: 2.
Aantal tanks: 10.
Pompcapaciteit: Onbekend.
Bunkergiek: Ja.
Eigenaar: Benzine- & Petroleum Handelsmaatschappij NV in Amsterdam.
Bijzonderheden: In …. hermotoriseerd met 2 x 406 pk Caterpillar.
Levensloop: In 1989 verkocht aan Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij BV in Rotterdam en hernoemd in ATLANTIC SERVICE. In 2008 verkocht aan P.A. van der Linden (North Sea Petroleum BV/Frisol BV) in Amsterdam en hernoemd in IJMOND. In 2010 verkocht aan Exho Shipping BV in Raamsdonksveer en hernoemd in VALLETTA. Voorzover bekend in 2013 in de vaart.

 

Een heel bijzondere opname van de overdracht van de BP HOLLAND 25. Terwijl de vlaggen gewisseld worden en er driftig geproost wordt, zien we op de achtergrond de BP Botlek terminal in aanbouw.

Een heel bijzondere opname van de overdracht van de BP HOLLAND 25. Terwijl de vlaggen gewisseld worden en er driftig geproost wordt, zien we op de achtergrond de BP Botlek terminal in aanbouw. De tanks 21, 26 en 28 zijn inmiddels klaar, terwijl tank 22 nog in aanbouw is. Archief: Vereniging De Binnenvaart – met dank.

Een opname van de BP HOLLAND 25 tijdens de proefvaart. De opbouw staat nog in de lijnolie.

Een opname van de BP HOLLAND 25 tijdens één van haar eerste reizen. De opbouw staat nog, zoals toen gebruikelijk was, in de lijnolie. Archief Vereniging De Binnenvaart – met dank.

De winter van 1963 was uitzonderlijk streng. Terwijl Reinier Paping de Elfstedentocht reed lag de BP HOLLAND 25 als voorraadschip in de haven van Weurt.

De winter van 1963 was uitzonderlijk streng. Terwijl Reinier Paping de Elfstedentocht won lag de BP HOLLAND 25 als voorraadschip in de haven van Weurt. Archief Vereniging De Binnenvaart – met dank.

Nog een winters tafereeltje. De BP HOLLAND baant zich een weg door het ijs van het IJsselmeer. Omdat de schepen van de BP vaak de noordelijke provincies als reisdoel hadden waren ze vaak op het IJsselmeer te vinden. Konvooivaren achter een ijsbreker was de BP kapiteins dan ook niet vreemd.

Nog een winters tafereeltje. De BP HOLLAND baant zich een weg door het ijs van het IJsselmeer. Omdat de schepen van de BP vaak de noordelijke provincies als reisdoel hadden waren ze vaak op het IJsselmeer te vinden. Konvooivaren achter een ijsbreker was de BP kapiteins dan ook niet vreemd. Archief: Vereniging De Binnenvaart – met dank.

Maar ook als er geen ijs lag stonden de BP bemanningen hun mannetje op het grote water. Hier zien we de BP HOLLAND 25 opnieuw op IJsselmeer maar nu met een stevige bries. Een groot deel van het dek is onder water verdwenen.

Maar ook als er geen ijs lag stonden de BP bemanningen, veel voormalig vissersmannen van Katwijk, hun mannetje op het grote water. Hier zien we de BP HOLLAND 25 opnieuw op IJsselmeer maar nu met een stevige bries. Een groot deel van het dek is onder water verdwenen. Archief: Vereniging De Binnenvaart – met dank.

 

Van groot naar klein water, in dit geval het Van Starkenborghkanaal in Gaarkeuken.

Van groot naar klein water, in dit geval het Van Starkenborghkanaal in Gaarkeuken. Archief: Vereniging De Binnenvaart – met dank.

Hans Huijzer schilderde de BP HOLLAND 25 tijdens een flinke bries op het IJsselmeer. Schilderij Hans Huijzer - met dank.

Hans Huijzer schilderde de BP HOLLAND 25 tijdens een flinke bries op het IJsselmeer. Schilderij Hans Huijzer – met dank.

De BP HOLLAND 25 bij Schram in Bolnes na een zware aanvaring. Tijdens de reparatie werd de woning voorop verwijderd en de onderdekse ruimte omgebouwd tot opslagplaats en machinekamer voor de kopschroef.

De BP HOLLAND 25 bij Schram in Bolnes na een zware aanvaring. Tijdens de reparatie werd de woning voorop verwijderd en de onderdekse ruimte omgebouwd tot opslagplaats en machinekamer voor de kopschroef. Archief: Vereniging De Binnenvaart – met dank.

 

Laatst gewijzigd